Over ons

Over ons 2019-08-29T08:59:36+00:00

Ons Team

Ons team bestaat uit negentien gedreven professionals die met een positieve benadering, betrokkenheid en een grote dosis doorzettingsvermogen, mensen ondersteunen in het behalen van hun persoonlijke doelen. Met veel plezier en toewijding besteden zij veel aandacht aan het individu en zijn of haar dromen, wensen en mogelijkheden omdat juist hieruit motivatie groeit. Ons team bestaat uit afgestudeerden op MBO, HBO en WO niveau, ervaringsdeskundigen, vrijwilligers, BBL-medewerkers en stagiaires die allen naast de cliënt staan en op basis van vertrouwen en respect samen aan het werk gaan op weg naar een zelfredzame en mooie toekomst.

In oktober 2018 is een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgevoerd en Nieuwe Start Woonzorg is door haar medewerkers beoordeeld met een 7.7. Met alle wijzigingen die we hebben moeten doorvoeren vanwege de bezuinigingen van de Gemeente Eindhoven, zijn we hier ontzettende trots op. We zetten deze positieve lijn graag voort.

Begeleiders aan het woord

Manou:

Mijn naam is Manou en ik ben 24 jaar oud. Sinds september 2018 ben ik gestart met de opleiding Agogisch medewerker GGZ en werk ik bij Nieuwe Start Woonzorg als BBL-medewerker. Na verschillende BOL opleidingen heb ik eindelijk iets gevonden wat echt bij mij past. De combinatie tussen het werken en leren ligt mij goed.

Nieuwe Start Woonzorg biedt mij de mogelijkheid om mezelf te ontwikkelen. Er zit veel uitdaging in dit werk omdat ik iedere dag te maken krijg met verschillende cliënten. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en dat maakt het werk zo divers! Ik begeleid dagelijks meerder cliënten en help ze met allerlei taken en afspraken. Ik kijk naar de behoefte van de cliënt en beslis samen wat we gaan doen die dag. Soms help ik mee met het koken en de andere momenten drinken we een kopje koffie.

Eline:

Mijn naam is Eline en ik ben geboren in Waalre. Ik ben afgestudeerd als pedagogisch hulpverlener en werk nu ongeveer 10 jaar in de zorg. Ik heb zowel in groepsverband als individueel gewerkt en kwam er achter dat ik het liefste één op één met cliënten werk, ik heb dan een volledige focus en persoonlijke aandacht voor de cliënten. Deze manier van werken kan gelukkig bij Nieuwe Start Woonzorg. Ik ben persoonlijk begeleider van een aantal cliënten, samen met hen stellen we een aantal doelen op en proberen het haalbare te bereiken. We proberen de cliënten in hun eigen kracht te zetten, we kijken samen met cliënten waar ze goed in zijn en hoe ze zich hier verder in kunnen ontwikkelen.

Ik vind het fijn om met de cliënten samen te werken en te kijken waar hun krachten en kwaliteiten liggen. De afwisseling in het werk is leuk, geen enkele cliënt of dag is hetzelfde, vandaar dat we ook zorg op maat bieden. Doordat Nieuwe Start Woonzorg een kleine organisatie is kan er ook voor kwaliteit gekozen worden in plaats van kwantiteit. Het werken gebeurd in een prettige werksfeer en het team is super!

Meta:

Mijn naam is Meta en ik ben geboren en getogen in Eindhoven en ken de stad op mijn duimpje. Na ongeveer 15 jaar met jongeren in groepsverband te hebben gewerkt in het jongerenwerk en psychiatrisch werkveld, wilde ik meer individueel werken met jongeren. Dat doe ik nu bij Nieuwe Start Woonzorg. Ik ben persoonlijk begeleider van een aantal cliënten en daarnaast houd ik mijn bezig met het begeleiden en coachen van mijn collega’s en stagiaires.

De hulpvragen van onze cliënten zijn erg divers wat het werk zo leuk en afwisselend maakt, ik leer nog elke dag bij! Ook is Nieuwe Start Woonzorg een middel-grote organisatie en kiezen zij voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en dat vind ik super. Het is een transparante en toegankelijke organisatie waarin alle medewerkers nauw betrokken worden. De cliënt staat voorop en we verlenen hulp en ondersteuning op maat! Ik wil onze cliënten ondersteunen en helpen waar ik kan en wil tegelijkertijd focussen op wat ze WEL kunnen en ze daardoor sterker maken. Respect, betrokkenheid, integriteit en betrouwbaarheid zijn voor mij de kernwaarden wanneer je werkt met mensen. De successen in dit werk zijn klein, maar onbetaalbaar! Nieuwe Start Woonzorg maakt de cliënten zelfredzaam zodat ze in de toekomst op eigen benen kunnen staan.

Voor ons is er dus eigenlijk niks mooiers wanneer cliënten bij ons uitstromen en een eigen plekje hebben gevonden! Daar doe ik het voor en dat is het doel van het werken bij Nieuwe Start Woonzorg.

Mieke:

Mijn naam is Mieke en ik werk sinds november 2017 bij Nieuwe Start Woonzorg. In 2010 ben ik afgestudeerd aan de opleiding Sociaal Pedagogisch Hulpverlener. Sindsdien ben ik werkzaam in de zorg. De afgelopen jaren heb ik het groepswerk afgewisseld met het individueel werken met cliënten. Wat me vooral aanspreekt in het één op één begeleiden van cliënten is het intensieve en persoonlijke contact.

Tijdens het werken vind ik het belangrijk om de begeleiding aan te laten sluiten bij de wensen en mogelijkheden van de jongeren. Uitgaan van het positieve, denken in oplossingen en kijken naar de mogelijkheden i.p.v. naar beperkingen, zijn belangrijke uitgangspunten voor mij. De ontwikkelingen die de cliënten doormaken, zijn voor mij de drijfveren in dit werk.

Nieuwe Start Woonzorg is een fijne organisatie om voor te mogen werken. Het is een kleinschalige organisatie met veel zorg voor haar cliënten en medewerkers. Een betrokken en toegankelijke organisatie, waarin respect, persoonlijke aandacht en vertrouwen voorop staan.

Gracia:

Mijn naam is Gracia. Sinds januari 2016 ben ik werkzaam bij Nieuwe Start Woonzorg als coördinerend begeleider. Na mijn studie Pedagogiek, ben ik in 2013 begonnen met ambulante begeleiding van kinderen, jongeren en volwassenen met diverse psychiatrische problematieken. Ik heb dan ook voornamelijk ervaring binnen het ambulante werk. Daarnaast heb ik ervaring opgedaan binnen de klinische psychiatrie en woonbegeleiding.

De reden dat ik voor werken in de psychologische zorg heb gekozen is mijn nieuwsgierigheid naar verschillende manieren van denken, voelen en doen bij mensen. Voor mij ligt de uitdaging in het ontdekken hoe mensen zich daarin ontwikkelen op een manier die bij henzelf past en past binnen hun omgeving. De vraag die ik graag uitpluis, is dus: “Wanneer is het belangrijk dat iemand zich aanpast aan de omgeving om te kunnen functioneren naar wens, en wanneer is het nodig dat de omgeving zich aanpast aan de persoon zodat die tot de grootst mogelijke ontwikkeling kan komen?”.

Ik ben destijds bij Nieuwe Start Woonzorg begonnen omdat de combinatie tussen één op één contact met cliënten en groepswerk me aansprak. Daarnaast vind ik het prettig om in een wat kleinere organisatie te werken waarbij er veel aandacht is voor het individu en het team nauw betrokken is bij elkaar en de cliënten.

Het mooiste aan dit werk, vind ik de verbinding die ik met mensen maak. Ik vind het heel bijzonder dat mensen me toelaten in hun leven, want in dit werk kom je regelmatig bij hele kwetsbare punten uit en dan bewonder ik het dat ik dat met hen mag delen en mee kan denken.

Onze missie

Nieuwe Start Woonzorg heeft als missie om mensen met een gedrags-, psychische-, psychiatrische- en/of LVB problematiek te ondersteunen en te begeleiden naar een volwaardig en zo zelfstandig mogelijk leven. Bij ons staat vertrouwen en een persoonlijke aanpak centraal in onze begeleiding. Wij stimuleren personen om de regie over eigen leven te voeren of zo nodig beschermd te wonen met ondersteuning. Wij willen de gedragsproblemen en beperkingen hanteerbaar maken, zodat onze cliënten goed kunnen functioneren in hun sociale netwerk en de samenleving als geheel.

Onze visie

Ieder mens is uniek met eigen behoeften, verwachtingen en dromen; tijdens onze begeleiding staan de wensen en mogelijkheden van onze cliënten centraal en bieden wij individuele aandacht om hun doelen te behalen. Respect, persoonlijke aandacht, vertrouwen, betrokkenheid en nabijheid zijn kernwaarden in onze werkwijze.

Wij blijven niet hangen in het verleden en in beperkingen, maar denken in oplossingen, mogelijkheden en kijken naar een positieve toekomst.

Kwaliteit van zorg

Kwaliteit van zorg staat bij Nieuwe Start Woonzorg hoog in het vaandel. Sinds november 2016 zijn wij HKZ-KO gecertificeerd. In 2018 is, in verband met de groei van de organisatie, gekozen om volgens ISO 9001:2015 te gaan werken. Deze certificering hebben we op 17 november 2018 behaald.

Deze certificeringen geeft aan dat wij intern de zaken goed op orde hebben, de cliënt bij ons centraal staat en dat wij voortdurend werken aan het verbeteren van onze zorg- en dienstverlening.

Wij voeren jaarlijks een cliënttevredenheidsonderzoek uit om de kwaliteit van zorg nauw te monitoren. Dit jaar is Nieuwe Start Woonzorg door haar cliënten beoordeeld met een 8.2. Wil je het volledige onderzoek lezen? Klik dan op deze link.

Cliëntenraad

Nieuwe Start Woonzorg heeft een, zeer actieve cliëntenraad die opkomt voor de belangen van onze cliënten. De cliëntenraad bestaat uit drie bewoners die minimaal vier maal per jaar bijeen komen.

Heb je je wel eens afgevraagd wie de cliëntenraad is en wat zij doen?

Wij zijn de cliëntenraad van Nieuwe Start Woonzorg en wonen bij de organisatie. Wij behartigen de belangen van de cliënten en zorgen dat de cliënten gehoord worden en mee kunnen praten over besluiten die voor hun van belang zijn. Wij vinden het belangrijk dat er naar de cliënten van Nieuwe Start Woonzorg wordt geluisterd en dat zij hun mening mogen en durven te geven. Hoe doen wij dit? Wij geven de cliënten een stem door bijvoorbeeld enquêtes af te nemen en te kijken hoe zij een begeleidingsmoment ervaren en of er verbeterpunten zijn. Deze verbeterpunten komen aan bod tijdens de teamvergaderingen, en de begeleiders gaan hiermee aan de slag.

Het afgelopen jaar hebben we o.a. een Meet & Greet avond georganiseerd. Onder het genot van een hapje en een drankje konden de cliënten elkaar leren kennen en gezellig bijkletsen. Wanneer cliënten op of aanmerkingen hebben kunnen zij terecht bij de cliëntenraad of vertrouwenspersoon.

Het afgelopen jaar hebben we een enquete gehouden onder de cliënten om een beeld te krijgen over de zorg van Nieuwe Start Woonzorg. Mede door de enquête kwamen we erachter dat veel cliënten zich eenzaam voelen en dit lastig vinden om aan te geven. Hoe gaat de cliëntenraad hier mee om? We proberen minimaal vier keer per jaar een activiteit te plannen. Kort geleden hebben we een ladies night gehad, waarbij de dames een avondje mochten ontspannen! De komende periode gaan we een Hippe bingoavond organiseren en in november gaan we naar Glow!

Het verbeteren van begeleidingsmomenten en de eenzaamheid onder cliënten zijn onder andere onderwerpen die centraal staan tijdens onze vergaderingen.

Woon jij bij Nieuwe Start Woonzorg en wil jij graag aansluiten bij de cliëntenraad? Stuur dan een mailtje naar clientenraad@nieuwestartwoonzorg.nl

Hopelijk hebben wij jullie een indruk kunnen geven van wij zijn en waar we voor staan.

Groetjes, Chenna, Veerle en Anuradha

Lid cliëntenraad aan het woord:

Hallo, ik wil me even voorstellen.
Ik ben Veerle (21) en ik woon nu net iets meer dan een jaar bij Nieuwe Start Woonzorg.
Vanaf een paar maanden zit ik bij de cliëntenraad.
Ik vind het erg belangrijk dat iedereen gehoord wordt en het respect krijgt die hij of zij verdiend.
Dat iedereen mag zijn wie hij wil zijn en dat we iedereen in hun waarde laten. Wat er ook in het verleden is gebeurd, iedereen mag fouten maken want we zijn tenslotte gewoon mensen.

Ik wil me vooral inzetten zodat iedereen zich gehoord en prettig voelt bij NSW. En, daarnaast om meer van die gezellige dagen te mogen organiseren zoals de BBQ +quiz avond op 14 juni 2019.
Mijn doel is dat alle cliënten de kans krijgen elkaar te leren kennen. In een rustig en ontspannen omgeving, zonder druk van buitenaf.
Op het moment zijn wij druk bezig met de komende evenementen. Zo gaan we o.a. Hippe Bingo, Glow tocht, Kerstdinner en bijvoorbeeld Koningsdag vieren.

Mijn taak bij de cliëntenraad is het uitvoeren van financiële werkzaamheden. Bijvoorbeeld meedenken hoe wij op een efficiënte manier het beste kunnen budgetteren. Ik wil graag de rol nemen dat we het beste uit iedere activiteit kunnen halen.

Ik vind dat NSW het goed aanpakt om echt naar de cliënten te kijken, wat heeft deze cliënt nodig en hoe kunnen ze zich hier aan aanpassen? Zodat iedereen de juiste zorg krijgt die voor hem of haar nodig is. Echt maatwerk (TOPPIE)
Wat ze ook proberen bij NSW is mensen samenbrengen. Want soms is contacten maken moeilijk. En heb je een beetje hulp nodig. Zodat je mensen in een prettige omgeving leert kennen. Met de mogelijkheid terug te vallen op begeleiding en handvatten krijgen indien nodig.

Verder zijn we bezig om de cliëntenraad meer toegankelijk te maken. We willen de stap minder groot maken om iets te ondernemen of om vragen te stellen. Want dat kan soms nog best wel eng zijn! Als cliëntenraad willen we het cliënten wat gemakkelijker maken om er tussen te staan. Want soms is vragen of mededelen aan je begeleiding ook lastig. Hoe jeugdig ze soms ook zijn. Het blijft minder spannend om het tegen een leeftijdsgenoot te zeggen.

Als jullie meer vragen hebben over hoe ik het ervaar bij Nieuwe Start Woonzorg of andere vragen… stel ze gerust. Wij staan er klaar voor om jullie vragen te beantwoorden.

Vertrouwenspersoon

Nieuwe Start Woonzorg heeft een vertrouwenspersoon voor haar medewerkers en cliënten. Wanneer hier behoefte voor is kan de vertrouwenspersoon worden ingeschakeld. Zij is te bereiken via vertrouwenspersoon@nieuwestartwoonzorg.nl.

Klachtenreglement

Vanzelfsprekend doen wij er alles aan om ervoor te zorgen dat de dienstverlening en alles daaromheen zo goed mogelijk verloopt. Toch kan het gebeuren dat er onvrede is over de manier waarop bepaalde zaken zijn verlopen. Wanneer dit het geval is, willen wij dit uiteraard graag horen. Wij zullen ons dan inzetten om samen tot een oplossing te komen. Wanneer je ergens ontevreden over bent of je hebt een klacht vragen wij jou om eerst met in gesprek te gaan met jouw persoonlijk begeleider of onze zorgcoördinator.

Komen jullie er niet uit. Dan is er de mogelijkheid om een klacht direct bij de directie in te dienen, of bij de onafhankelijke klachtencommissie. Dit is conform de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkg).

Wil je een klacht direct bij Nieuwe Start Woonzorg indienen? Dan kan dit via de interne klachtencommissie?

Vul dan het klachtenformulier in en stuur deze op naar klachtencommissie@nieuwestartwoonzorg.nl. De klachtencommissie zal binnen 5 werkdagen contact met jou opnemen.

Wil je een klacht indienen bij onze onafhankelijke klachtencommissie?

Stichting Expertisecentrum Klacht- en Gezondheidsrecht (ECKG) is de onafhankelijke klachtencommissie van Nieuwe Start Woonzorg. U kunt op de volgende wijze met hen in contact komen:

Wil je direct een klacht indienen bij de onafhankelijk klachtenfunctionaris?

Dat kan door contact op te nemen dhr. Frank Willemsen. Dhr. Willemsen is door het ECKG aangesteld tot onafhankelijke klachtenfunctionaris. Hij is lid van de beroepsvereniging VKIG en heeft een actuele Verklaring Omtrent Gedrag.

U kunt in contact komen met dhr. Frank Willemsen via F.Willemsen@eckg.nl.  Bekijk hier zijn profiel.

De klachtenfunctionaris bemiddelt bij ontevredenheid of een klacht over de zorg, de zorgverlener en/of de organisatie.

  • het uitgangspunt is dat wij door middel van de ondersteuning van de klachtenfunctionaris gezamenlijk tot een oplossing komen;
  • de klachtenfunctionaris luistert naar uw probleem en komt samen met u tot een heldere formulering van de klacht;
  • met uw toestemming overlegt de klachtenfunctionaris met ons over de klacht;
  • de klachtenfunctionaris geeft u informatie over uw rechten;
  • de klachtenfunctionaris geeft u informatie over uw rechten;
  • de klachtenfunctionaris organiseert een bemiddelingsgesprek.

Komt u er met ons en de klachtencommissie niet uit?

Dan kunt u contact opnemen met de Geschillencommissie Zorg. Gaat u hiervoor naar de volgende website: degeschillencomissiezorg.nl.

U kunt via dit invulformulier een klacht indienen, zij nemen na ontvangst zo spoedig mogelijk contact met u op.

Volledige klachtenreglement Nieuwe Start Woonzorg

Lees hier het volledige klachtenreglement van Nieuwe Start Woonzorg.